Mindful eating

0

Vi är många som kastar i oss maten! Vi måste hinna få i oss lite mat innan vi rusar vidare mot nästa möte eller aktivitet. Stress gör att det parasympatiska nervsystemet stänger av. Istället sätts det sympatiska igång som vi behöver vid stress. Kroppen ställer om för att kunna hantera den. 

Det som händer är att matsmältningen stänger av för den behövs inte när vi fäktar eller flyr. Det spelar ingen roll hur bra och nyttigt du äter för kroppen har inte samma möjlighet att ta upp näringen som när du är i balans. Jag råder dig till att stanna upp för ett ögonblick och andas. Lyssna på tystnaden. Det kan ta en stund innan alla tankarna tystnar. Här kommer en liten övning i medvetet ätande. Prova gärna! Känns säkert jättetramsigt i början men prova.

 

Välj ut något att äta.

Det kan vara en avokado, ett äpple eller en bit choklad.

Titta på maten.

Lägg märke till färg, konsistens och form.

Lukta på maten.

Lägg märke hur du reagerar på doften. 

Smaka på maten.

Placera maten på tungan. Lägg märke till hur dina smaklökar reagerar.

Tugga.

Ät inte i ett svep. Lyssna på hur det låter när du tuggar. Lägg märke till hur konsistensen förändras.

Svälj maten.

Ta dig tid att känn efter hur det känns när du sväljer.

Säg högt vad du äter.

Det kan kännas tramsigt men uttryck det och var tacksam över det.

 

Pussinuss

Dela.

Om skribenten

Missa inte våra intressanta artiklar

Läs fler artiklar på huvudsidan

Lämna en tanke