11 tips för att hantera negativa tankar.

Det finns dagar som är mindre inspirerande och det är helt ok. Det är inget konstigt med det. Alla människor har negativa tankar. Man behöver först erkänna för sig själv att man har dem. Våra tankar skapar känslor och det är känslornas vibration som vi skickar ut. När du känner dig lycklig drar du till dig saker, människor och situationer som ger dig mer lycka. Och tvärtom. När du känner dig sur och irriterad så drar du till dig sånt som gör dig mer sur och irriterad. Hitta ditt eget sätt som tar dig loss från den negativa spiralen som kan dra dig längre och längre ner. Jag listar 11 enkla tips. Berätta gärna dina egna som jag inte fått med här.

1. Medveten andning. Sätt dig ner och koncentrera dig på din andning. Ingenting annat. Känn hur du fyller dig själv med luft och tömmer ut den. Upprepa.

2. Skriv av dig. Hitta en anteckningsbok och skriv. Låt pennan röra sig över pappret. Tänk inte på att det ska vara grammatiskt korrekt utan låt alla känslor flöda. Sätt klockan på tio minuter och skriv från hjärtat.

3. Skriv ner allt du är tacksam för. Det uppmärksammar allt som du redan har i ditt liv som är positivt. Häng med på “23 dagar av tacksamhet med en TWIST” som börjar 3 juni.

4. Gråt. Efteråt kommer du att känna dig klarare i huvudet. Själen vilar när den släpper ut sina tårar. Känslomässig gråt har förmågan att tömma ut vår sorg och frustration. Låt tårarna flöda.

5. Vila. Tillåt dig själv att göra ingenting. Slut dina ögon och låt kroppen ta en paus. All stress som vi bär på behöver tid att återhämtas.

6. Dansa. Rör på höfterna till din favoritlåt och låt dig dras med i musikens värld. Att röra på höfterna sätter igång kreativiteten inom dig.

7. Ta en paus från sociala medier. Varje dag tar vi del av negativa nyheter och negativa människor som gnäller. Gå in i tystnaden och lyssna på din egen röst och vad du vill göra för avtryck på denna vackra jord. {detta gör jag ofta}

8. Meditera är ett fantastiskt sätt att låta tankarna komma och gå. Låt tankarna komma upp till ytan för att sedan passera. Du får en rogivande stund där du kopplar bort alla intryck från omvärlden en liten stund.

9. Skriv ner alla saker du älskar med dig själv. Det är ett utmärkt sätt att vältra sig i självkärlek. Tänk inte på att någon annan ska läsa dina ord utan var ärlig med dig själv. Tycker du att du har en snygg kropp eller att du är smart så skriv ner det. Boosta dig med komplimanger!

10. Skratta. Leta upp något som får dig att skratta tills tårarna sprutar. Ett roligt youtube-klipp, en film eller en standup. Skratt läker själen och genom att skratta åt eländet känns det lättare. Den där klumpen i magen försvinner.

11. Sök professionell hjälp. Det kan vara en terapeut, psykolog eller coach (som jag). Det är ett fantastiskt sätt att komma ur gamla hjulspår och sätta ny riktning. Det kan hjälpa dig att tänka nya tankar som du inte trodde var möjliga.

Gillar du det jag skriver? Kommentera eller dela gärna inlägget. Det skulle göra mig så glad!

Vill du ha mer kreativa tankar? Gå med i min FB-grupp “Skapa ditt kreativa drömliv”

Vill du vara med i nästa omgång av “23 dagar av tacksamhet med en TWIST” som handlar om att vända blicken inåt och känna tacksamhet för sig SJÄLV på tre olika sätt? Det är så kul att den får så stor effekt i ens liv. Den är inte tidskrävande för jag vet att vi alla har mycket att hinna med. Kommentera i bloggen med “23” så berättar jag mer.

Är du nyfiken på Kreativ visualisering som handlar om att manifestera sina drömmar. Att känna tillit till sig själv och utveckla sina inre styrkor. Kommentera i bloggen med “YES” så berättar jag mer. I söndags var sista dagen av 30 och meditationen var att möta sitt totemdjur. Det känns lite tomt när en idé har kommit till sitt slut men jag är redan på gång med nästa omgång som drar igång den 2 juli.

Vill du ha mina kärleksfulla nyhetsbrev där jag delar allt mellan himmel och jord? Jag ska just påbörja mitt nästa brev där jag delar med mig av en egentligen självklar sak du behöver göra om du vill skapa en förändring och en intuitionsövning. Det vill du inte missa!

KRAM Christine

-Kreativitetscoach

4 thoughts on “11 tips för att hantera negativa tankar.

  1. Tack för pepp! 🙂
    Jag tänkte på en sak till då jag läste dina tips. Att skriva ner allt man älskar med sig själv, att inte bara tänka på det yttre, viktigt det också såklart! Men även att skriva ner positiva styrkor/egenskaper som tex…”Jag är bra på att måla”.
    Man kan även skriva ner vad är nöjd med över dagen/Vad man gjort…kan vara sån enkel sak som att “Vad bra jag är som tog disken idag” el. “Vad bra jag är som var ute och promenerade idag”. Vi ska inte hamna för mycket i “görandet” men så är det för många idag, på gott och ont. Men detta kan ge många andra dåligt samvete, för att man inte hinner/gör lika mycket som andra….Då kan det vara bra att skriva ner och bekräfta vad man är nöjd över och se till det man faktiskt gjort och inte slå på sig själv för det man inte gjort/hunnit/orkat med.
    Det var reflektioner från mig 😉

    1. Superhärlig reflektion!Självklart har du rätt.Tacksamheter kan göras på olika sätt. Min 23 dagar av tacksamhet med en twist handlar om att varje dag känna tacksamhet för sig själv på 3 olika sätt Häng på vetja!!

      1. Tack! 🙂
        Jag tror jag avstår. Har nog mycket som jag vill och håller på med just nu 🤪😉 Och detta med positivt tänk och tacksamhet känner jag att jag redan har inpräntat i nig. Jobbat själv mycket ned det. Jag har bl.a i en period förr skrivit ner positiva saker/tacksamhet för dagen på 3 olika sätt (“Jag är bra boken”) utifrån Mia Törnbloms bok om självkänsla. Kanske något liknande du har i dina 23 dagar 😉😊

        1. Nej, detta är inte alls som Mia Törnblom men jag förstår självklart att du har fullt upp med annat. Vad härligt att du värdesätter dig själv och din tid. Ta hand om dig! Kram <3

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *