Fokusera dina tankar med hjälp av spiralandning.

Vi gör många saker samtidigt. Försöker multitaska en massa saker som ska fixas, göras och ordnas. Detta gör vi på väg till jobbet, när vi viker tvätt och till och med när vi sitter på toa. Svarar på mejl när vi försöker föra ett samtal. Passar på att fixa saker när vi ändå bara tar en promenad med hunden. Istället för att vara här och nu. Härvarande.

När det har blivit en norm att ha en full kalender, alltid saker och nya projekt på gång så är det lätt att man känner sig överhopad. Man vet inte ens längre hur det känns att bara göra/vara för sig själv. Att sitta i stillhet och inte göra något alls. För mig är det superviktigt. Utan tid i stillhet med mig själv blir jag en surtant.

Att ha svårt för att koncentrera sig på att göra en ganska enkel uppgift kan kännas otroligt jobbigt, särskilt om man upplever sig själv vara en smart person. Men inte så konstigt när man inte tillåter sig att stänga av lite då och då.

SPIRALANDNING

Ett andetag brukar bestå av två delar. En inandning och en utandning. Spiralandning består istället av fyra delar och varje del är lika lång.

  1. Andas in.
  2. Håll andan med fyllda lungor.
  3. Andas ut.
  4. Håll andan med tömda lungor.

Vid varje del av andningen ska du räkna till sex. Känns det för länge så gör det som känns bra för dig. Ta det lugnt och gör det i din takt. Det finns inget rätt eller fel. Andas djupt och låt spiralandningen röra sig i din kropp. Fokusera på din andning. Låt den ta upp all din koncentration.

Kram Christine

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *