Lyssna på dina känslors budskap…. Övning.

Att acceptera, tillåta och uppleva sina känslor kan verka otroligt skrämmande för många, för att man under många år kämpat med att trycka undan dem för att det är “jobbigt” att känna. Man har fått höra att man ska vara tyst och inte ge utlopp för dem. Låt mig berätta vilket budskap de kommer med.

ILSKA- den känslan kommer med budskap om saker du känner starkt för, saker som du tycker borde förändras i världen. Vad gör dig riktigt förbannad? Där bor en nyckel till din passion och vad du kan bidra med till världen.

BITTERHET- den visar dig vad du behöver läka, vad du dömer andra för (och även dig själv). Saker som du gnäller på om andra är något inom dig som du behöver läka, acceptera eller förändra.

SKULD- den kommer med budskapet att du fortfarande lever efter andra människors förväntningar om hur du ska leva ditt liv. Vad skulle skillnaden bli för dig om du släpper taget om skulden som trycker ner dig? Tänk vilken lätthet som skulle infalla. Det är inte så läskigt som vi tror att det är. Vi målar upp en bild av att det är ouppnåeligt.

ÅNGEST- den vill visa dig att du behöver sluta upp med att leva i dåtiden och vara rädd för framtiden. Du behöver bli mer närvarande i här och nu, Vi präglas som mest när vi är små. Det som var läskigt och ångesttriggande är förmodligen inte det längre i vuxen ålder men vi har en förmåga att ta oss tillbaka till ursprunget och uppleva det om och om igen.

ÖVNING – KÄNN EFTER I KROPPEN

Tänk på något som gör dig irriterad, arg, glädjefull eller glad. Blunda och vänd blicken inåt. Ta några djupa andetag och slappna av. Låt det ta en stund om det känns svårt.

Om det är en händelse som du minns, låt alla detaljer visa sig. Var befann du dig någonstans, vem var du med, vem sa vad och vad hände? Lägg nu till alla dina sinnen. Dofter, synintryck, ljud. Så mycket som du bara kan.

Hur känns det i kroppen?

Lägg ingen värdering på om känslan är positiv eller negativ. Alla känslor är välkomna. Är känslan stark eller kan du bara precis förnimma den? Om den är svag kan du föreställa dig att du sätter ett förstoringsglas framför och förstärker känslan. Spela upp allting i slow motion. Låt det ta sin tid.

Är känslan behaglig eller obehaglig? Om det handlar om glädje, hur känns glädje? Hur känns ilska? Lägg märke till hur det känns i kroppen. Är du stel någonstans? Hur är din andning? Är dina muskler avslappnande eller spända?

Denna övningen kan du göra när som helst. Undersök hur det känns i kroppen.

2 thoughts on “Lyssna på dina känslors budskap…. Övning.

  1. Tack! Det här var verkligen bra. Har inte tänkt på hur mycket dessa känslor och dess innebörd påverkar trots att man vet intellektuellt vad begreppen innebär. Du beskriver det på ett enkelt sätt som gör det lättare att bli medveten om.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *